«La tarea del docente, que también es aprendiz, es placentera y a la vez exigente. Exige
seriedad, preparación científica, preparación
física, emocional, afectiva. Es una tarea que
requiere, de quien se compromete con ella, un
gusto especial de querer bien, no sólo a los otros
sino al propio proceso que ella implica. Es imposible enseñar sin ese coraje de querer bien,
sin la valentía de los que insisten mil veces
antes de desistir» Paulo Freire

dimecres, 19 de desembre del 2012

S’estan aprofitant realment les oportunitats que ens ofereixen les TIC com a recurs didàctic a les aules d’Infantil i Primària?


En la mateixa situació narrada a l’entrada anterior en la qual vaig mantenir una emocionant conversació amb una de les meves veïnes, al fil del tema tractat, també vam parlar sobre l’ús de les TIC a l’aula del seu fill de 6 anys com a recurs educatiu. D’aquesta forma, em va explicar que les mestres del seu centre estaven començant a introduir diferents eines tecnològiques com ara Taules PC i pissarres digitals per tal de fer les seves classes més interactives i dinàmiques i desenvolupar així la competència digital dels més petits. Tot això, m’ha fet reflexionar sobre una qüestió realment interessant; s’estan aprofitant realment les oportunitats que ens ofereixen les TIC com a recurs didàctic a les aules d’Infantil i Primària?  

Com ja sabem, actualment vivim en un món globalitzat i una de les causes principals és l’ús massificat de les Noves Tecnologies de la Informació i la Comunicació. Aquest fet, ha propiciat una nova era coneguda com “Era digital” o “Societat de la Informació”, tal i com apuntes molt autors. Els nostres infants, per tant, han nascut amb aquestes tecnologies i com designa Mark Prenski són “Natius digital” en oposició als adults que serien els “immigrants digitals”. Trobar cases on els més petits disposen d’una gran quantitat d’eines i materials tecnològics com ara Ipads, Ipods, Taules PC, portàtils, Mòvils, televisions, etc. i tot ells al seu abast és una realitat. Tot això, ha propiciat que els infants d’avui dia siguin nens profundament actius degut a la gran quantitat d’estímuls que reben del seu voltant més pròxim. Per tant, no és d’estranyar que en el moment que entren dins l’aula s’avorreixin profundament si no els mantenim actius i motivats de igual mode.

Segons el meu parer, és realment important i necessari que les escoles s’adaptin a aquesta nova realitat de la societat actual i que introdueixin les TIC a les pràctiques habituals de les aules com a recurs didàctic. D’aquesta forma, podrien emprar-les en benefici dels més petits i contribuir de manera més efectiva en el seu desenvolupament integral. Tortant a la pregunta plantejada en un inici, cal mencionar que per tal de donar-li resposta caldria realitzar un estudi molt més en profunditat realitzant estadístiques i comparacions entre escoles. És per això, que amb aquest escrit únicament pretenc plantejar una qüestió que convidi als lectors a la reflexió, ja que es tracta d’un tema de plena actualitat i que pot incitar un gran tema de debat. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada