Fa un parell de setmanes que a diverses assignatures de la carrera com ara Família y Escola o Mitjans i Recursos Tecnològics en el aula, parlem sobre la importància d’implicar a les famílies en el context escolar i la seva participació en el desenvolupament de l’infant en col·laboració al professorat... Doncs bé, avui he tingut una interessantíssima conversació amb una de les meves veïnes, mare d’un infant de 6 anys que ara fa 1er de Primària, en la que hem pogut debatre sobre la vertadera efectivitat del treball per projectes.
No obstant això,
la seva confiança davant aquesta forma de treball es va tambalejar quan el nen
va passar a 1er de Primària, en que els llibres de text i la pressió exercida
per la “necessitat” d’aprendre a llegir i escriure adequadament, va suposar
alguns mals de cap per a la família. Així doncs m’explicava la mare, una mica
angoixada per la situació, que si a Infantil s’hagués treballat més conscientment
les àrees de lectoestriptura i matemàtiques, el seu nen ara no tindria aquestes
carències.
A mesura que
anava parlant la mare, em van començar a sorgir moltes qüestions: “és realment
efectiu el Treball per Projectes? s’estarà aplicant correctament? serà problema
de l’enfocament que li està donant el mestre i no de la metodologia en sí?...” La
meva resposta, va ser immediata; ho tenia clar. Sutilment, vaig tractar d’encaminar-la
cap a on jo volia anar. D’aquesta forma, vaig tractar de convèncer-la fent-li
veure amb arguments sòlids, els beneficis i millores d’aquesta metodologia de
treball respecte a l’ús del llibre de text, amb un vocabulari no massa
específic per tal d’arribar a ella. Així doncs, li vaig fer la comparativa de
que si durant tota l’Etapa d’Infantil el seu fill havia après totes aquelles
coses meravelloses i d’una manera motivada, amb interès i curiositat cap a l’aprenentatge,
el problema no era la metodologia en sí, sinó la absurda i repetitiva
necessitat de marcar objectius prefixats i els resultats, sempre els resultats.
Així doncs, vam
arribar a la conclusió de la necessitat de replantejar el sistema educatiu per
tal de donar coherència entre el que es fa, el que es demana i el que es suposa
que s’ha d’ensenyar i e saber a cada etapa. El que no és lògic, és que es
treballi d’una forma a una etapa i que quan passem a la següent es faci tot el
contrari i es pretengui que això no repercuteixi en el rendiment i salut
emocional de l’infant.
La veritat és
que vaig gaudir molt amb aquesta conversa improvisada, la qual va suposar tota
una prova en defensa del meu treball i de la meva formació com a futura mestra
d’Educació Infantil, ja que em va ajudar a reafirmar la meva identitat com a
docent i el tipus de mestre que vull ser. Així doncs, va suposar una situació
privilegiada en la que vaig poder posar a prova les meves habilitats i
coneixements sobre el tema per tal de defensar davant d’una mare real la importància
i els beneficis del Treball per Projectes com a millor metodologia didàctica en
el procés d’Ensenyament-Aprenetatge dels infants. I és que... qui m’anava a dir
a jo que el Rol-playing del seminari de la setmana passada de l’assignatura de Família i Escola esdevindria un assaig
del que passaria més tard en un context completament real i totalment
improvisat!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada